MOTOREN
MOTOREN ONDERDELEN ACCESSOIRES KLEDING OMBOUWEN ONDERHOUD VERING  
 
               
 
klik hier om terug te gaan naar de vorige pagina

SMR 511 / 449

Met de SM 449/511R transfereert Husqvarna de hoogstaande technologie van de TE en TC 449 naar het asfalt. Dankzij doelgerichte aanpassingen aan de ophanging, de remmen en de wielen en met behulp van de ervaring die Husqvarna talloze wereldtitels in SM liet winnen, kon Husqvarna de ultieme supermoto bouwen.

Spitstechnologie
De nieuwe injectie komt van het gereputeerde Keihin en ze werkt via een gasklephuis met een dubbele vlinderklep. Samen met de komst van elektronische benzine injectie is er nu ook een keuze uit 2 verschillende mappings. Eén waarbij het volle vermogen vrij komt en één waarbij de motor iets gematigder wordt. Dat is vooral handig op glibberige ondergrond. Al is het hoe dan ook zo dat de Husqvarna SM 449R een absoluut voordeel hebben als het op tractie aankomt. Dankzij het CTS (Coaxial Traction System) is de veerwerking niet onderworpen aan de kettingspanning en de aandrijving van de motor. Hierdoor komt er een constante en dus betere tractie. Husqvarna schakelt de wisselende krachten ten gevolge van de aandrijving uit door het voortandwiel op een as te combineren die zowel voor de aandrijving van het blok als voor het scharnierpunt van de swingarm zorgt. Aan die swingarm valt ook het bovenaan gemonteerde linksysteem op. Dit verbetert de werking van de schokbreker en draagt van zijn kant ook bij tot een betere tractie. Door het linksysteem bovenaan de swingarm te plaatsen, is er echter ook een grotere grondspeling en wordt het onderhoud aanzienlijk vergemakkelijkt. Superieure Kayaba veercomponenten, Brembo remmen en Excell velgen zijn de uiterlijke kenmerken van een revolutionair rijwielgedeelte. maar natuurlijk zit ook het nieuwe frame en de swingarm daar voor veel tussen.

Massa centralisatie
Met de SM 449/511 transfereert Husqvarna de hoogstaande technologie van de TE en TC 449 naar het asfalt. Dankzij doelgerichte aanpassingen aan de ophanging, de remmen en de wielen en met behulp van de ervaring die Husqvarna talloze wereldtitels in SM liet winnen, kon Husqvarna de ultieme supermoto bouwen. De SM 449/511 heeft een tweeledige tank. De grootste gedeelte -met 6,5 liter inhoud- wordt gevoed via de achterzijde van het zadel en zit centraal in de motor. Daaronder is er echter nog een tweede tankdeel dat 2 liter groot is, nog lager in de motor hangt én uit transparant plastiek gemaakt werd. Je ziet dus altijd als je benzinevoorraad te laag wordt. Dit systeem biedt ook een garantie op een lager geplaatste benzinepomp. Dat is goed voor de continuïteit van de toevoer én voor het verlagen van het zwaartepunt. Los van het gecentraliseerde zwaartepunt, slaagde Husqvarna er ook in om het gewicht van de SM 449 te beperken tot een minimum.

Referentiepunt
Het totale design met het nieuwe frame, de plaatsing van de luchtfilter vooraan en bovenin, plaatst Husqvarna mijlenver boven de concurrentie. Met de 2011 SM 449 zet Husqvarna een reuzestap voorwaarts. De SM 449/511R zijn door hun hoogstaande technologie meteen het referentiepunt op de markt.